De starkaste minnena från min barndom..

.. är några av dessa:

- Doften av "renbäddat", när mamma bytte sängkläder.. jag är LIKA såld på den doften idag, som då..

- Somrarna i Kalix (Nyborg) hos mormor.. åh så kul vi hade.. cykelturer, äventyr, bus med grannungar o dyl.. PRECIS som taget ur "Barnen i Bullerbyn" eller nåt..

- När pappa snickrade mig en egen lekstuga (i Alvik) och jag flyttade i princip in, långt innan den var klar.. hihi..

- Alla upptåg med min älskade barndomsvän Nilla.. vi har följt varandra genom livet, från 3-4-årsåldern.. och nu är vi kvinnor på 30+ med 2 döttrar var! Vi bodde grannar ute i Alvik och har gjort ALLT ihop.. bakat, lekt med dockor, växlat bokmärken, åkt skoterpulka, kört bobb, fikat, ätit, sovit över, lekt grannar i lekstugorna.. you name it - det har vi gjort. Tillsammans. Jag älskar dig Nilla!

- Alla stunder som "frisörkund" hos min moster Helena som bara ääälskade att greja med mitt hår.. hihi..

- Alvik.. ALLT krig Alvik. Långberget, OK-macken, ICA-butikerna, kiosken, folket, klasskamraterna - ALLT. Jag älskar Alvik och fick världens bästa uppväxt där ute. TACK mamma & pappa, ni har bevisat att både arv och miljö sätter sina spår i den man är!

-  Springa i vattenspridaren under heta sommardagar. ENDA nackdelen med Alvik är brist på badplatser..

- Sitta ute i snön när plogbilen kom - wow vad häftigt när snön sprutade upp och la sig i höga drivor!

- När brorsan sa; "Du får en tia om du slickar upp det här", var på han visade mig ett spelkort fullmatat med salt ovanpå.
"Är det sant??" frågade stupido jag..
"Ja"..
Jag slickar ivrigt i mig det äckliga saltet från spelkortet och väntar ivrigt på min tiosedel.. (10:an var sedel på den tiden)
"Här får du", säger brorsan.. räcker fram det avslickade spelkortet som är spader 10.. och flinar illmarigt..
Hm..

- Mammas nybakade mjukkaka (liknande Rånekaka, fast godare) med prickig korv på.. och varm choklad!.. inget oboy-tjafs utan RIKTIG choklad, med kakao & lite socker.

- Hur man sprang och ryckte rabarber.. hämtade en kopp med socker och sedan var det bara att äta och njuta..

- Första cykelturen efter vintern! DET var stort! Jag minns ljudet av smågruset under däcken..

.. åh.. jag har så många fina barndomsminnen...

Det här var bara några.

Kram
Åsa
1 Helene:

skriven

Åhhhh!! Vad härligt det var när man var liten =)=)=)

Kommentera här: