Egentiden..

Hej där ute,
Egentiden. Vilket modernt ord. Visste man vad egentid var ens på 70-talet, när jag var liten??
Men det är ett skönt ord. Det är ett viktigt ord för mig. Därför det är under just egentiden som JAG får chans att ladda batterierna. Dessutom får man hänga av sig "mammakappan" och vara Åsa, rätt och slätt. Visst, hon är bra som mamma, hon gör sitt bästa och kämpar på. Men att få vara "bara Åsa" är också viktigt. Så här på kvällen njuter jag av tystnaden, av lugnet, av harmonin som sprider sig i min kropp. Ibland vill jag inget hellre än att vara helt ensam. Inga telefonsamtal, inga blinkande rutor på MSN. Nada.
Men andra gånger... så.. vill man bara få umgås med en annan vuxen!!
Jag drömmer om att kunna ta bussen in till stan, ta en öl och en pratstund med en polare och sedan hem igen.
Men till och med för en sådan grej behöver jag barnvakt. Nej, jag kan inte göra det på min "barnfria" vecka. Jag har ingen sådan.
Fast när jag känner mig som mest "fast" i hemmet, så kan jag ändå stanna upp och lé. Att jag har barnen på 100% innebär ju faktiskt att vi lever livet - TILLSAMMANS! Alltid. Jag behöver inte undra vilka framsteg Bea har gjort i skolan varannan vecka, eller vem Alma har fått ihop det med på dagis.. Jag vet allt sånt. Jag kan mina barn utan och innan. Vi är sammansvetsade och att få kyssa sina barns kind gonatt VARJE kväll, är en gåva jag önskar att jag kunde ge er alla.

Så, ni förstår.. för att trösta sig i sin ensamhet.. får man vända på det så här. Då kan jag faktiskt komma på mig att tycka lite synd om er som har delad vårdnad. Att ni missar så mycket tid med ert/era barn. Men ni har ju inte heller valt. Livet blir som det blir, det viktigaste är bara att göra det bästa av det!

Nu ska jag ladda vidare.
Ta vara på er.

Massor av värme från mig
till er

Åsa


1 Helena:

skriven

Helt rätt! Det gör ont som fasen ibland att inte ha dem hos sig!

Så där har du en fördel!

Kram!

Kommentera här: